The role of education in the invention of social issues (or how school history progressively transformed social issues in Argentina)

Authors

  • Silvia Finocchio Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales/Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.3989/revindias.2013.009

Keywords:

Education, Argentina, Teachers, Pedagogy

Abstract


The article examines the period running from mid-19th century to the present, searching for various socio-cultural representations, sensitivities and politics associated with education in Argentina. It’s a study on educational press, that focuses on those authors, theories and methods that contributed to school life. Thus, it contrasts pedagogical intentions and school practices through which Argentinian educational system reaches, in its broadest sense, social dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, Andrea, «Los profesores y la escuela secundaria hoy. Notas sobre una identidad en repliegue», Buenos Aires, Libros Libres/FLACSO, 2011. Disponible en http://libroslibres.flacso.org.ar

Carulla, Valeria, Autoridad pedagógica y culturas docentes en la escuela media Una aproximación desde la revista Cátedra y Vida (1956-1970), Buenos Aires, FLACSO, 2012.

Caruso, Marcelo y Fairstein, Gabriela, «Las puertas del cielo. Hipótesis acerca de la recepción de la psicogénesis y el constructivismo de raíz piagetiana en el campo pedagógico argentino», Adriana Puiggrós (comp.), Historia de la Educación en la Argentina. Dictaduras y utopías en la historia reciente de educación argentina (1955-1983), Buenos Aires, Galerna, 1997: 157-220. PMid:9228796

Carli, Sandra, «Infancia, psicoanálisis y crisis de generaciones. Una exploración de las nuevas formas del debate en la educación. 1955-1983», Adriana Puiggrós, Historia de la Educación en la Argentina. Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina. (1955-1983), Buenos Aires, Galerna, 1997: 221-288.

Finocchio, Silvia, La escuela en la historia argentina, Buenos Aires, Edhasa, 2009. PMid:19285456 PMCid:2837489

Ossenbach, Gabriela, «La recepción de Pestalozzi en las sociedades latinas», Julio Ruiz Berrio y otros (eds.), La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas, Madrid, Ensayos, 2004a: 352-366.

Ossenbach, Gabriela, «Bases para el Avance de la Historia Comparada de la Educación en iberoamérica (Badhicei)», Olga Zuluoga Garcés y Gabriela Ossenbach Sauter, Génesis y desarrollo de los sistemas educativos ibeoramericanos Siglo XIX, Bogotá, Magisterio, 2004b: 23-66.

Suasnábar, Claudio, Universidad e intelectuales: educación y política en la Argentina 1955-1976, Buenos Aires, Manantial, 2004.

Downloads

Published

2013-04-30

How to Cite

Finocchio, S. (2013). The role of education in the invention of social issues (or how school history progressively transformed social issues in Argentina). Revista De Indias, 73(257), 219–238. https://doi.org/10.3989/revindias.2013.009

Issue

Section

Articles