Expeditions, photography and collecting between two centuries. Visual itineraries of a “cultural broker” in Argentina and Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.3989/revindias.2019.008Keywords:
Argentina-Paraguay, photography, collecting, Louis de BoccardAbstract
This paper analyses the network of visuality, artifactuality and collecting in the life of Louis de Boccard, a “cultural broker” who lived in and toured Argentina and Paraguay between the late nineteenth century and the twentieth century. His collection is constructed from a visual and textual narrative that refers to topics of colonialism, identity, memory, knowledge, with a significant density where photography and the album play relevant roles. Albums are analysed through an interaction between the visible and expressible dimensions.
Downloads
References
Anchorena, Aarón, Excursión a la Patagonia y a los Andes, Buenos Aires, Compañía Sud-Americana de Billetes de Banco, 1902.
Appadurai, Arjun (ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías, México, Grijalbo, 1991.
Ares Queija, Berta y Gruzinski, Serge, «Presentación», Berta Ares Queija y Serge Gruzinski (coords.), Entre dos mundos. Fronteras culturales y agentes mediadores, Sevilla, Escuela de Estudios Hispano-Americanos, 1997: 9-11.
Arfuch, Leonor, Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2013.
Baudelaire, Charles, «Le peintre de la vie moderne», Curiosités esthétiques. Euvres complètes, París, Gallimard, 1954.
Baudrillard, Jean, «The system of collecting», John Elsner y Roger Cardinal (eds.), The cultures of collecting, Londres, Reaktion Books, 1994: 7-24.
Bauman, Zygmunt, Flâneure, Spieler und Touristen, Essays zu postmodernen, Hamburg, Lebensformen, 1997: 136-159.
Bleichmar, Daniela y Mancall, Peter (eds.), Collecting across cultures: material exchanges in the early Modern Atlantic World, Filadelfia, University of Pennsylvania Press, 2013.
Boëtsch, Gilles, «From Cabinets of Curiosities to the passion for the "Sauvage"», Pascal Blanchard, Gilles Boëtsch y Nanette Jacomijn Snoep (eds.), Human Zoos. The Invention of the Sauvage, Paris, Musée du Quai Branly, 2012: 78-97.
Cortázar, Julio, Rayuela, Alfaguara, Buenos Aires, 2013.
De Boccard, Louis, Unas Vistas de las Expediciones y Viajes del explorador de Boccard en la América del Sud, Genéve, Societé de Arts Grafique, s/f.
De Courten, Regis, «Don Luis de Boccard explotador en Argentine et au Paraguay», Les Fribourgeois sue la planette/Die Freiburger in aller welt, Fribourg, Bibliothèque Cantonale et Universitaire, 1987: 141-153.
Dickie, George, El círculo del arte. Una teoría del arte, Buenos Aires, Paidos, 2005.
Edwards, Elizabet, Anthropology & Photography. 1860-1920, London, Yale University Press, 1992.
Farro, Máximo, La formación del Museo de La Plata. Coleccionistas, comerciantes, estudiosos y naturalistas viajeros a fines del siglo XIX, Rosario, Prohistoria, 2009.
García, Germán, «Cuerpo, mirada y muerte», Paula Croci y A. Vitale (comps.), Los cuerpos dóciles. Hacia un tratado sobre la moda, Buenos Aires, La Marca, 2000: 159-162.
Gell, Alfred, Art and Agency: an antropological theory, Oxford, Claredon Press, 1998.
Halbwachs, Maurice, On collective memory, Chicago, University of Chicago Press, 1992.
Jarak, Diego y Giordano, Mariana, «Visualiser les territoires de l'attente. Le cas Louis de Boccard», Laurent Vidal y Alain Musset (coords.), Les territoires de l'attente. Migrations et mobilités dans les Ameriques (XIXE - XXIE Siècle), Rennes, Presses Universitaires de Rennes/Institute des Ameriques, 2014: 273-293. https://doi.org/10.4000/books.pur.41905
Kopytoff, Igor, «La biografía cultural de las cosas: La mercantilización como proceso», Arjun Appadurai (ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías, México, Grijalbo, 1991: 89-122.
Lizarazo, Diego, Iconos, figuraciones, sueños. Hermenéutica de las imágenes, México DF., Siglo XXI, 2004.
Martin, Meredith y Bleichmar, Daniela, «Objects in Motion in the Early Modern World», Art History, 38/4 (United Kingdom, 2015): 604-609. https://doi.org/10.1111/1467-8365.12170
Masotta, Carlos, «Telón de fondo. Paisajes del desierto y alteridad en la fotografía de la Patagonia (1880-1900)», Aisthesis, 46 (Santiago de Chile, 2009): 111-127. https://doi.org/10.4067/S0718-71812009000200006
Mills, Kennet, «"In between": reflexiones sobre el mestizaje cultural y la movilidad en los Andes Coloniales», Ponencia presentada el taller El mestizaje como problema de investigación, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, 2004.
Podgorny, Irina, «A charlatan's album: cartes-de-visite from Bolivia, Argentina and Paraguay (1860-1880)», Maja Kominko (ed.), From Dust to Digital. Ten years of the Endangered Archives Programme, Cambridge, Open Book Publishers, 2015: 417-443. https://doi.org/10.11647/OBP.0052.13
Pratt, Mary Louise, Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, 1997.
Shohat, Ella y Stam, Robert, Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, New York, Routledge, 1994.
Wolf, Rudolf, «Aspects of group relations in a complex society: Mexico», American Anthropologist, New Series, 58/6 (Washington, 1956): 1065-1078. https://doi.org/10.1525/aa.1956.58.6.02a00070
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.